Höstmode 2011 – BRUNT!

 

För några veckor sedan sprang jag desperat runt för att försöka hitta ett par byxor att ikläda mig, och snubblade in på Kapp-Ahl och fastnade halvvägs med hakan nere i golvet… det fanns ju AS-snygga kläder där! Allt var så murrigt, mysigt, trendigt, 70-tals stiligt, nytt, fräscht, och – alldeles, alldeles… BRUNT!

Efter att ha lyft upp min haka från golvet blev jag sådär ivrigt adrenalinstinn, femton minuter innan stängningsdags, och snokade igenom hela XLNT avdelningen i 120km/h, provade ca 20 plagg och kom efter lite ångest ut med ett. Ja, egentligen två, men ett lämnade jag tillbaks under gråtmilda protester efter en vecka (lever efter mycket, mycket tight budget just nu).

Jag är golvad. Om någon tror att jag är ironisk kan ni slappna av, för det är jag inte. Jag märker av en ganska dramatisk omsvängning i mode, gör ni också det? Från det lite dekorerade, puttenuttiga/elegant, pudriga, speglade i grått, inspiration från 40/80 talsmodet till enkelhet, rakhet, murrighet, brunt, med inspiration från 70/90 tal. Jag menar, skogshuggarkängorna är tillbaka! Det är så grunge, så -90!

Jag vet, jag tycker det är töntigt att prata om vad som är trendigt eller inte, men jag gillar verkligen att det känns så nytt. Undrar om inte det är själva essensen med mode och trender, att vi människor gillar ständig förändring och pånyttfödelse? T.ex., varje vår och höst får jag en obändig lust att slänga ut all inredning hemma, shoppa en helt ny garderob och färga håret precis tvärtom som jag har det. Nån annan som får de känslorna?

Jag har tyckt väldigt mycket om det modet som varit, och det kommer att hänga kvar i mångt och mycket, men jag tokgillar det nya. En nackdel dock – jag klär inte bra i det. De raka linjerna framhäver mina inte så raka linjer, och tyvärr inte heller mina kurvor, bara mina… bulor. Men men, hittar man bara rätt plagg, så hittar man jätterätt!

Och – tillbaks till Kapp-Ahl – här kommer ett axplock av mina favoriter, hämtade från Kapp-Ahls nyöppnade web butik. Enjoy!

Psst… det är rea på en hel av det ni ser nedan.

Ovanstående har den härliga draperingen som jag gillar, blir en mjuk övergång in i 70-talsmodet.

Men vita prickar på svart botten går aldrig ur tiden… liksom 50-60-tals modet.

 

 

 

 

 

 

 

Ovanstående blus var den jag köpte och den kommer INTE till sin rätt på denna bild. Den är genomskinlig så det är snyggt med ett svart linne under, men den är mycket rödare än på bilden. Och det är små svarta prickar som heller inte syns. Och nu kostar den 100 kr… förbannar mig själv, skulle ha hållt mig!!

 

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

