Härlig kvinnosyn

Jag har sagt det förut och jag säger det igen:

Religion är roten till allt ont.

En artikel i DN idag handlar om hur Hilary Clinton klippts bort från fotografiet från Vita husets ”Situation room” under attacken mot bin Ladin. I en judisk tidning, det vill säga. Tydligen får inte kvinnor framställas på bild i den judiska tron, vilket ytterligare befäster att det inte är bara muslimer som har en unken kvinnosyn utan att detta gäller alla religioner (brasklapp: som jag hört talas om). Och nu är det ju inte bara inom religioner detta händer heller, tyvärr. Vita huset klagar hos tidningen – inte för att det är just kvinnorna på bilden som klippts bort, utan för att man inte får redigera officiella bilder från administrationen.

Unket.

Före:

Efter:

Det här inlägget postades i Åsiktsmaskinen och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Härlig kvinnosyn

  1. Berlinsvensk skriver:

    Glöm inte att det handlar om ultraortodoxa, en sekt inom judendomen. De flesta israeler tex hatar mer eller mindre dessa svartklädda tyoer som inte ens erkänner staten Israel och lever på socialhjälp. De oltraortodoxa har samma kvinnosyn som jesuiter och många katolska präster.

    • sarixa skriver:

      Jepp, visst, ultraortodoxa. Glöm bara inte att jag faktiskt drar alla religioner över en kam här, så mitt avståndstagande gäller alla trosriktningar. Det här råkar bara vara en böld på den judiska grenen av masspsykosträdet som kallas ”religion”. Nu är jag verkligen hård och sticker ut hakan, jag vet, men jag förstår faktiskt inte hur man kan bete sig precis som man vill bara för att man ”tror” på något?

  2. Maria G skriver:

    Hallå! Kolla upp fakta först. Jag är själv judinna och det finns sannerligen inga sådana förbud i judendomen. Detta är helt enkelt religiösa galningar, och sådana finns tyvärr överallt. Det är som att säga att Knutbysektens hustrumord betyder att kristna får döda sina fruar. Judendomen har en precis lika bra – eller dålig – kvinnosyn som kristendomen. Det beror helt vilken del du tittar på.

    • sarixa skriver:

      Oj, my bad, jag valde att tro på det som stod i artikeln. Däremot så menar jag när jag skriver ”Religionen är roten till allt ont” ALLA religioner. Jag tror att religioner (kristendomen, islam, judendom, buddhism, hinduism – you name it) som är uppbyggda i en tid när kvinnor inte hade några rättigheter i mångt och mycket är kvinnofientliga även idag. Nu tar jag bara upp det jag känner till, men det verkar som att vår svenska kyrka har kommit en skaplig bit på vägen i att vara jämställd och tolerant mot tex homosexuella. En del mobbar kvinnliga präster och vägrar viga bögar, men på det hela taget går det åt rätt håll. Tittar man däremot på katolicismen så står kvinnoförtrycket verkligen ut. Inga kvinnliga präster, abortförbud, preventivmedelsförbud, präster får inte gifta sig… Så visst fattar jag att det verkligen skiljer sig inom en religion, och jag är inte den som diskriminerar. Jag ogillar alla religioner.

  3. Tanya skriver:

    Saken är den att dåliga religioner är en bieffekt av dåliga samhällen. Religionsaspekten är bara en del av det som finns i ett samhälle och inte ensamt det som är dåligt. Om religionen är hatisk, sexistisk, rasistisk, etc. beror det på att den kontext (= samhälle) i vilken den kommit till är just hatisk, sexistisk, rasistisk, etc.

    … sade hon som snart har fil.mag. i religionsvetenskap.

    • sarixa skriver:

      Det kan jag verkligen hålla med om. Men finns det då någon bra religion? Alla de stora religionerna har ju uppkommit för väldigt länge sen, i ett samhälle som inte alls liknar vårt samhälle idag, vilket ju torde innebära att alla religioner till viss del är kvinnorförtryckande osv.

  4. rox. skriver:

    Dock är religioner föränderliga, Sverige var fram till år 2000 officiellt kristet, men inte stenade vi otrogna kvinnor för det. Jag håller med, en del dåligt har ursprung i en tro, såsom korstågen, men även mycket gott. Tänk på alla de människor som känner harmoni och trygghet i vardagen eftersom de vet att de har en högre makt (eller flera) som skyddar dem.

    Första gången jag kommenterar i en blogg, eftersom det är en mycket intressant diskussion!

    • sarixa skriver:

      Vad kul, välkommen till bloggvärlden! 😉
      Visst är det en intressant diskussion, och även om jag köper ditt argument om att religion för harmoni och trygghet med sig för vissa människor, så är de ju ändå lurade. Det finns inga högre makter eller gudar, så de tror på en villfarelse. Och visst är det okej för en enskild individ, men det blir farligt när det handlar om stora massor som i stort sett agerar som om de hallucinerade, och blandar in deras personliga tro i t.ex. politik och samhällsfrågor. Jag kan rada upp så många idiotier vad gäller religion (självmordsbombare, abortmotståndare, sharialagar, burka, kvinnoförtryck vilket förekommer i precis alla religioner, homofobi, förtryck av människor med en annan trosuppfattning) att det är farligare än alla droger tillsammans. Nu kanske jag tog i, men jag tror verkligen på Marx i den här frågan – religionen är folkets opium. Och visst, det kanske inte är religionen som ligger bakom allt det jag räknade upp, människor kan ju ofta gömma sig bakom religionen bara för att få t.ex. kvinnor att hålla sig på sin plats. Men då kan det ju vara bra att rycka undan den täckmanteln för dem och tvinga dem att stå för sina åsikter själva. Så, i slutändan – fram för ett religionsförbud!

Kommentera

