Smart konsument

Jag ser mig själv som sådär hyfsat miljövänlig. Jag sopsorterar och återvinner, väljer miljömärkt så ofta jag kan, spar energi på många olika sätt och undviker engångsartiklar. Fine. Det jag är sämre på är det här med transportmedel – jag älskar att resa och vår bil är ju helt fantastisk, den tar oss dit vi vill varje gång vi ber den.

Så. Det jag däremot har lite dåligt samvete över må då vara mitt intresse för kläder. Jag vill ha billiga kläder och helst så många som möjligt. Jag vill ha alla plagg jag gillar i flera färger, jag vill ha minst en av varje sort, och jag vill byta ofta.

Därför blir jag väldigt glad för alla initiativ som går ut på att vi ska konsumera mindre och bli smartare och så vidare, särskilt inför detta projekt ”Klädutmaningen 2.0”. Det innebär kort och gott att man får köpstopp tills man gått igenom alla sina gamla kläder och använt dem minst en gång, och om man behöver något nytt får man låna eller köpa 2nd hand.

Eh. Jaha, det låter ju jättefint, och jag älskar idéen… men hur i all sin dar ska jag lyckas med det? För det första, alla de gamla kläder jag har i min garderob är inte så jävla snygga. De är köpta i en tid där jag inte fattade att det fanns alternativ till De Tre Stora (Lindex/Kappahl/HM) och inte trodde att tjockisar fick ha snygga kläder. Så dessa plagg ska få åka till Afrika i en svart plastpåse, och vad ska jag då ha på mig?

För det andra, jag lyckas aldrig hitta något begagnat. Vet att andra lyckas, men jag har själv inte hittat ett enda plagg som passat och som jag gillat. Och för det tredje har jag fruktansvärt svårt att lyckas få min hjärna att inse att det kanske är bättre att köpa ett snyggt, hållbart plagg för 1000 kr än att köpa fyra st för samma belopp. Hallå? Fyra plagg, fyra möjligheter. Ett plagg, en möjlighet.

Så tyvärr, tyvärr, jag kan nog inte ansluta mig till detta projekt. What the heart wants, the heart wants.

 

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

