En helt underbar dag!

Idag har jag gjort något jag inte gjort på mycket, mycket länge… närmare bestämt var det 10 år sedan. Jag har ridit! Det var en helt fantastisk känsla att få sitta på hästryggen igen, sniffa in den härliga doften, känna den varma magen mot benen, känna ”gunget”, få titta framåt genom två söta lurviga öron som vänds bakåt för att lyssna på mig då och då… allt detta i den vackraste av vinterdagar.

Och jag blev mycket förundrad över hur mycket man faktiskt minns! Allt kom tillbaka när jag stod där, allt från att man ska få plats med två fingrar under nosgrimman och en knytnäve under ganaschen, att det heter ganasch (käken/kinden), hur hårt man drar sadelgjorden, hur man lägger på sadeln (långt fram och drar bak), hur man sitter…

Hästrasen jag red heter Irish Cob och är en arbetshäst. Den är (generellt) mycket viktbärande och lugn och trevlig. Jag kan varmt rekommendera gården vi besökte, den heter Hallmyra och ligger i Sörmland. Där finns även Shirehästar som är världens största hästras, om man som jag tror att hästen ska gå av på mitten när man sitter upp. Fast det gjorde den inte.  Puh! 😉

Vi skrittade runt i skogen, min kille har inte ridit så mycket så vi tog det lugnt. En liten trav och en liten galopp blev det, men sen skrittade vi mest och myste…

Alldeles, alldeles underbart! För övrigt, notera min underbart chica outfit… det här hade ju mycket att göra med mitt huvudämne på bloggen menar jag. Men man kan väl se det som att det kvalar in under se-vad-man-kan-göra-fast-man-är-tjock-avdelningen.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till En helt underbar dag!

  1. Tiia skriver:

    Vad fantastiskt kul det ser ut! Jag kan inget om hästar eller ridsport, men gav bort islandshästridning i julklapp till en kompis för många år sedan. Det blev tråkigt nog aldrig av för att hon kände sig för tjock för hästryggen. Nu vet jag vilka sorts hästar som egentligen hade passat! Och snart är det jul igen… Hmmm 😉

  2. sarixa skriver:

    Jag har dessutom snokat runt lite för att kolla ungefär vilka ”viktgränser” man uppskattningsvis talar om, och enligt veterinärer så kan man tänka sig 20% av hästens vikt. En vanlig häst väger runt 600 kg vilket innebär att ryttaren kan väga 120 kg. Och en Shire (världens största hästras) väger runt 1 ton, vilket gör att de kan ta ca 160 kg. De flesta andra arbetshästar torde då kunna ta ryttare mellan 120 och 160 kg. Detta är nu naturligtvis inte skrivet i sten, det beror på hästens övriga kondition och uppbyggnad, ryttarens skicklighet och vilken ridning man talar om. Se alltid till att kolla med ägaren eller anordnaren om de har några fastställda viktgränser. Raser att kolla efter: Nordsvensk, Ardenner, Tinker, Clydesdale, Irish Cob, Shire.

  3. Tiia skriver:

    Tack för tipsen! Ska kolla runt lite, tror jag 🙂

Kommentera

