Min önske-önskelista

Jag är rätt så konstintresserad, jag har faktiskt läst 30p konstvetenskap och gillar att hänga på museér på semestern. Har dessutom tröttnat på alla tråkiga, generiska reprints som florerar i ”mina” affärer. Visst kan de vara fina, men nån gång i framtiden skulle det vara roligt att äga ett originalverk. Nåt som inte finns i 300 000 svenska hem och kommer från IKEA eller gallerix…

Det här är ett verk av konstnären Niklas Seglevi, som visserligen kommer från IKEA, men det ingick i IKEA’s special sortiment av originalkonst och såldes i begränsad upplaga. Är lite sur att jag inte hann med där…

En illustration av Amelie Hegardt som säljs av Rädda barnen. Den kostar 1295 kr varav 800 kr går till Rädda barnens arbete. En inte helt omöjlig summa att uppbringa.

Kitsty Wither Paintings for Sale - Highland Autumn

Jag gillar det mesta från konstnären Kirsty Withers, detta är ett exempel som kostar lite över 20 000 kr…

Bilde

På konstbolaget.se kan man köpa konst genom auktioner eller till fast pris. Där finns bland annat tryckt konst av hög kvalitet i begränsad upplaga. Till vänster en litografi av Gunilla Holm-Platou som kostar 550 kr, och som skulle pryda min väggar. Hennes konst präglas av humor, inte helt sällan avbildas kossor, och jag skulle gärna hänga några av hennes verk i ett framtida barnrum. Till höger ett av Andy Warhols berömda Marilyn Monroe tryck, i auktion just nu.

En av mina absoluta favoriter är Roy Lichtenstein, vars härliga serie-tryck får mig på ett fantastiskt humör. Orignalverk är inte ens att tänka på (mångmiljonklassen), men man kan hitta reprints lite här och var, eftersom det är så lätt att efterlikna.

Det här inlägget postades i inredning och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

