P3 populär idag

På vägen hem från jobbet lyssnade jag på radio och råkade ratta in P3 populär, där Frida Fahrman och Agnes nånting satt och gav modetips till läsarna. Jag kom in på ”frågestunden” och en av läsarna frågade vad de hade för tips för storvuxna, eftersom de hade svårt att hitta fina kläder. Och svaret blir… ”De stora modekedjorna har ju plussize-avdelningar med trendriktiga kläder, så där kan ni handla” (I shit you not). Inte helt ordagrant, men ungefär – det är så långt mitt minne sträcker sig.

Jaså? Trendriktiga kläder? Verkligen? Min fråga är då – har ni varit i en av dessa butiker och tittat på deras plussize-avdelningar? Det kan ni fan inte ha gjort, ursäkta franskan! Ni vet väl hur man lättast hittar de stora kläderna i en butik man inte varit i förut? Leta inte efter skylten, den är svår att upptäcka. Nej, höj istället blicken, kisa lite, och titta ut över kläderna. Så frågar ni er själva – var är de fulaste kläderna? Där borta – gå dit och kolla, och ja, det var tjockishörnan det. Testa själva! Det slår aldrig fel, tro mig.

I övrigt svarade dessa modeorakel att man kan ju alltid klä sig i sin egen stil (vadå egen stil? Går ju inte att ha nån med det begränsade utbudet vi är hänvisade till) och köpa moderiktiga smycken och skor. Javisst, det går ju. Men kul är det fan inte. Sedan sa det att många av de större kedjorna började fundera på plussize-linjer (endast Marc Jacobs nämndes vid namn) och att det heller inte ska kallas plus size utan ingå i det vanliga sortimentet. Se där! Det är ju det vi vill ha! Jag hoppas bara att dessa två modechicks verkligen har rätt.

Och det spelar ingen roll vad de sa om att inte ha strumpbyxor under shorts, jag tänker i alla fall ha det…

Smakprov på de ”trendriktiga” kläderna från plussize avdelningar. Från vänster till höger: HM, Lindex, Kapp-Ahl. Lägg särskilt märke till den diskret lila färgen på plagget till vänster och den roliga mönsterstickningen längst ned. Ett riktigt statement-plagg! Och mittenplagget med det roliga mönstret med de käcka färgerna som jag inte har sett sen farmor klädde upp sig 1991. Och skjortan till höger, spolformad och med härligt utrymme på mitten för alla valkar. Och den som inte läser cynismen mellan raderna blir upplyst om det här: Jag var ironisk.

Det här inlägget postades i Andra medier, Åsiktsmaskinen, Fultoppen, kläder. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till P3 populär idag

  1. J skriver:

    Hahahaha så himla bra skrivet! Jag skrattade gott kan jag säga för det är ju så det är!!När ska klädkedjorna göra ”vanliga” kläder i större storlekar??!!När man som jag bor i en liten stad oxå så hittar man kanske något snyggt på kappahl eller lindex så går man ut på stan ja då ser man någon ärtig tant ha på sig samma tröja, hur kul känns det? Eller alla som råkar dra storlek större i denna lilla stad kommer med samma kläder..Ja herregud. Stor kram från mig!!

Kommentera

