Anmälan mot för tjocka modeller – hur tänkte ni där?

Igår kunde man läsa i Aftonbladet att en privatperson anmält klädkedjan B’Chics reklam till reklamombudsmannen, eftersom de använt mulliga modeller som skulle ge ett skevt kroppsideal. När man läser artikeln framgår det snart att det är något slags hämnd för att H&M tidigare blivit fällda för att ha haft för smala modeller.

Finns det en poäng i det här? Ja, det finns många bottnar i historien tycker jag. Första reaktionen blev, vilket dunderpucko. Sedan tänkte jag efter att, ja kanske är det så att RO inte ska lägga sig i kroppsideal och hur folk ser ut? Men det gick snabbt över.

För det första är modellerna i B’Chic reklamen inte särskilt överviktiga.

Katalog 2010

Eller vad tycker ni? Tycker de ser helt normala ut. Jag kan se poängen om man har en modell som väger 100-150 kg, där övervikten vetenskapligt sett leder till hälsoproblem. Dessa modeller har sannolikt inga problem med hälsan.

För det andra, som grundaren av B’Chic också säger: Om man säljer kläder i strl 42-60, då måste man ju ha en sån modell att visa kläderna på (vilket vissa andra plus size klädföretag inte fattat ännu).

Så det enda det här har lett till är lite reklam för B’Chic – kanske är det kedjan själv som gjort anmälan? Smart reklamtrick skulle det vara i varje fall.

B’Chic har butiker bl.a. i Göteborg, Malmö, Norrköping och Linköping, samt en webshop.

För övrigt skrev Malin Wollin ett oerhört korkat inlägg vilket snabbt gett vassa svar bl.a. hos Nostalchic och Julia Skott. Man blir så trött… som vanligt är det två steg framåt och 1½ steg bakåt när det gäller tjockis-acceptans.

Det här inlägget postades i Åsiktsmaskinen och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Anmälan mot för tjocka modeller – hur tänkte ni där?

  1. Emmas Form skriver:

    Inte speciellt överviktiga nej. Lite mer kött på kroppen än en ”vanlig” modell förstås, men helt normala kvinnor enligt mig. Så som de flesta ser ut. Man skymtar ju t.om nyckelbenen på dem så! =) och säljer man kläder i 42-52 kan man väl inte ha en strl 38 som visar upp kläderna och inte fyller ut dem…

    Helt absurt hela den där karusellen tycker jag!

    • sarixa skriver:

      Jo exakt – lite mer kött på benen än en vanlig modell, men knappast mer än en vanlig kvinna. Och jag tror nog inte att deras BMI är över 25 direkt… :/

  2. Ping: Ännu ett puckat inlägg… « Sarixa

  3. ullis skriver:

    Det är väl helt självklart för mig att kläder i större storlekar visas av tjejer som har dessa storlekar. Sen blir jag helt vansinnig när jag ser dessa supermagra modeller, det är helt otroligt oansvarigt av klädesigners att göra så små kläder tycker jag.

    • sarixa skriver:

      Ja, det är en fin avvägning, vem är för smal och vem är inte? Jag förstår att klädskaparna vill göra små kläder (mindre tyg går åt, kläderna hänger bättre), men jag tycker nästan de borde ha invägning på sina modeller så att de har ett normalt BMI (över 19) innan de fotar/går visning. Men sen är det bara helt puckat att kämpa emot mulliga/normala modeller, som en del gör.

Kommentera

