Inspirationslöst

 

Filippa är jagBildkälla.

Idag är ingen bra dag. Är besviken och ledsen på en kompis, vilket gör att jag tyvärr har noll inspiration att skriva något vettigt i min blogg. Fast egentligen borde jag ju göra det, eftersom det handlar om min vikt.

Min kompis är på mig om min vikt hela tiden, och jag vet att det är väl menat – hon är orolig och försöker pusha mig att gå ned i vikt. Men jag blir ju bara ledsen. Det känns som att hon inte accepterar mig som jag är, utan försöker ändra på mig. Att hon själv är pinnsmal gör inte saken bättre – hur ska hon någonsin kunna förstå hur jag känner mig? Hur ska hon kunna hjälpa mig när hon aldrig varit i samma situation?

Nu känns allt bara jobbigt. Jag försöker ständigt gå ned i vikt (som så många andra?), men när jag ställs inför dessa åsikter blir jag nästan tvärtemot. Tänker fan inte göra som någon annan säger! Fast det går över rätt snabbt. Det finns många anledningar till att gå ned i vikt, och de finns kvar oavsett vad andra tycker.

Det här är inte tänkt som någon ”jag-försöker-gå-ned-i-vikt”-blogg, utan enbart som en ventil för mig och mina modefrustrationer. Men ibland känns det nästan tabu att skriva om att man vill gå ned i vikt – det blir nästan som en Fat-Pride-hatares självuppfyllande profetia. Eller, som ett moment 22. Du ska älska dig själv som du är, men samtidigt försöka förändra dig.

Hur hanterar man det? Ja, jag kan bara försöka göra det på mitt eget sätt. Jag väljer att se det som att jag försöker att ändra på vissa vanor och tankar hos mig själv, och sen hoppas jag att vikten följer med. Tex så vill jag gärna motionera tre gånger i veckan, då försöker jag göra det. Men om jag bara lyckas träna en gång den här veckan, så är det faktiskt bättre än noll gånger! Jag vill heller inte äta så mycket godis som jag gör – okej, då får jag bara äta godis på helgerna. Och det är ju alltid bra att äta grönsaker, så jag försöker smyga in så mycket som jag kan i kosten. Då kanske man kan lyckas.

Om man inte ställer in sig mentalt på att banta, vilket ofta betyder en begränsad tidsperiod med mindre mat och mer motion, utan bara på att förändra vissa dåliga ovanor hos sig själv samt lägga till nyttiga vanor. Att bara göra sådana förändringar som man kan tänka sig att leva med resten av livet. Det är därför jag är så emot alla bantningskurer och dumma kostråd – Atkins, GI, LCHF. Jag kan inte tänka mig att leva hela livet utan bröd, pasta och ris och bara äta grädde, bacon, kött och grönsaker. Det jag däremot kan tänka mig att göra är att äta en balanserad kost med kött ibland, bröd ibland, pasta ibland, bacon ibland, fisk ibland – och grönsaker ofta!

Och samtidigt visa att man tycker om sig själv genom att köpa fina kläder som man trivs i!

Jag vet inte om jag hittat ett recept som funkar, det kan väl bara tiden utvisa. Det jag vet med säkerhet är att den här bloggen får mig att må bättre på så många sätt. Jag mår ungefär dubbelt så bra som när jag började skriva det här inlägget! Tack alla läsare som kommer tillbaka dag efter dag och lämnar fina kommentarer! Ni förgyller min tillvaro!

Det här inlägget postades i Åsiktsmaskinen. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Inspirationslöst

  1. Linda skriver:

    Känner så väl igen det du skriver… Här hos oss är det dock svärmor som håller på och tjatar. Mannen blir sur på henne och slänger luren i örat på henne, hon ångrar sig och allt är bra ett tag. Sen börjar hon om igen… Hon tycks aldrig förstå att det måste vara vårt val, det måste komma från oss och inte från någon som tjatar för då blir det en tvärtom effekt istället. Man måste själv vilja för att kunna göra en förändring och även om vi vill så tappar man lusten totalt när tjatet gång på gång återkommer.

  2. Hildurina skriver:

    Jag förstår precis hur du känner det! Har oxå kompisar som är pinnsmala och kan äta vad som helst och hur mkt som helst och tycker att det är väl bara att träna så går man ner i vikt, ja du om det vore så lätt, för mig är det mkt annat som ligger bakom min vikt. Men tack för din inspirerande blogg!
    Kram!

  3. Linda skriver:

    Förstår dig så väl i känslan av att vilja göra tvärtemot när man ställs inför ”välmenande” åsikter om vikten, hälsa och annat. Känner igen mig så väl i det du uttrycker.
    Kan du inte försöka att prata med henne om det? Att det gör dig ledsen och får dig att må dåligt. Lättare sagt än gjort, och jag tror inte att våra pinnsmala vänner någonsin kommer att helt och fullt förstå. Sänder i alla fall över styrkekramar till dig!

    • sarixa skriver:

      Tack för alla stödjande kommentarer! Vi har pratat igen, och nu känns det litet bättre. Jag fick säga vad jag tyckte, och sen förklarade hon vad hennes kommentarer kom ifrån. Så nu är det väl bra – men grejen är att nu vet jag ju en gång för alla hur hon ser på mig (och min kille) och det kommer ju aldrig någonsin att försvinna.

  4. Anna skriver:

    Som överviktig kommer man alltid bli dömd och märkt av andra. Det är ingenting vi kommer ifrån. Det är lätt att dömma när man inte varit i den andres skor.

    Det viktiga i det här läget är att vad DU tycker om dig och inte vad HON ser för hon har inte alla korten på bordet. Övervikt är , som Hildurina skrev, så mycket mer än en påse godis.

    Din vän ville dig säkert inget annat än väl men om hon inte förstår ska du inte ta lägga samma vikt i hennes åsikt som om hon varit överviktig och nu är smal.

    Det känns så orättvist att man som överviktig ska behöva ta så mycket skit och fördomar bara för att man inte har samma storlek i kläder eller kan springa lika snabbt och lång som andra. Och skiten kommer från alla håll och kanter men folk är idiot. Så enkelt är det. Folk dömmer och har förutfattade meningar om alla andras fel och brister för att slippa fokus på sina egna. Och det ska man som överviktig ta och försöka att inte ta åt sig och det är orättvist, det är svårt och det gör ännu tuffare att hitta motivationen till att försöka gå ned i vikt. Inte nog med det, när fördommarna kommer från ens närmaste krets måste man lära sig att sålla ut vad som är avsett att hjälpa och vad som är av elakhet.

    Stå på dig! Din blogg är jättekul att läsa och få inspiration till nästa klädköp! Något som jag känner saknas bland butikerna.

    Stor kram!

    • sarixa skriver:

      Tack snälla för ditt beröm! Jag håller med helt. Just att det är en nära vän gör ju att hennes fördomar sårar ännu mer. Egentligen (om jag verkligen tänker efter) så spelar det inte så stor roll för mig vad en person jag möter på bussen tycker om mig, men vad mina vänner tycker om mig har betydelse. Och trots sin välmening lyckades hon sända mig tillbaka flera år i arbetet på min egen självkänsla och egenvärde. Jag har tex haft väldigt svårt att äta bland andra människor, men känt mig befriad från detta mer eller mindre de senaste åren. Direkt kom de tankarna igen – undar hur folk ser mig när jag äter? ”Hon borde ju verkligen inte äta det där”, ”Men gud vad hon trycker i sig” osv osv osv. Vill ni läsa en ”Etikettfråga” om detta, samt Magdalena Ribbings (DN:s oomtvistade stilguru) mycket vassa replik kolla här.

  5. thenostalchic skriver:

    Vad ledsen jag blir att höra att din vän är så okänslig. Jag har lite svårt för att se hur hennes tjat skulle göra dig smalare, hur får hon den ekvationen att gå ihop? Snarare borde det inte vara så svårt att räkna ut att hon får dig att må sämre. Jag tycker inte att det är någon ursäkt att hon säkert menar väl heller. Det bästa vore om du kan säga till henne precis som du skriver här. Det känns som att du inte kan acceptera mig som jag är och det gör mig ledsen. Vad och hur du gör med din vikt är upp till dig och om du behöver stöd så ber du säkert henne om det, under tiden borde hon vara din vän, precis som du är hennes.

    Massa kram och uppmuntran!

    • sarixa skriver:

      Hej! Tack för stödet. Jag har pratat med henne nu och kommit överens om att vi släpper det där med vikt. Hon förstår varför hon inte är i en position att ge mig råd, samtidigt så vill hon så gärna hjälpa. Tyvärr hänger ju hennes ord kvar, även om vi har ”kissed and made up” så att säga.

Kommentera

