Ännu ett urbota korkat uttalande från HM om BiB

Jag bara kan inte låta bli att publicera denna fråga från en kund och svaret från HM – det är så urbota korkat och undvikande och uppenbart standardformulerat att jag nästan blir knäckt. Se inlägget i original här

Frågan:”Varför är alltid BiB-kläderna på alla H&M längst inne i hörnet eller under rulltrappan?? Skäms ni för dessa kläder? Det skulle jag göra, de är fula, dyra och trista.
Hittade en blus som var fin för 149 kr på vanliga avd och skulle sen ha en större, säljaren hänvisade till BiB-avd och jag gick dit. Fanns samma blus men i grälla färger: lila, grön etc som inte fanns på andra avd och dessutom kostade den 249 kr. Diskriminering? Ja, verkligen!
Vad har ni för syn på stora människor? Gör ni dessa kläder bara för att ni måste? Och när en gästdesigner kommer till H&M, inte gör den något i större storlekar, varför accepterar ni att bara 30% av befolkningen kan handla dessa.
Jag har slutat handla på H&M nu, tycker det företaget är PINSAMT!” 

Svaret

”Hejsan,
Tack för ditt email. Vi uppskattar när våra kunder hör av sig till oss, på så sätt kan vi bli bättre.
H&M:s affärsidé är mode och kvalitet till bästa pris, och vi eftersträvar att erbjuda kollektioner som våra kunder uppskattar. Våra produkter i butik speglar de senaste trenderna och vad som efterfrågas av våra kunder. Vi beklagar att det du önskar inte finns i butik för tillfället.
Vi tar med oss dina åsikter inför planeringen av kommande kollektioner.
Tack för att du kontaktade H&M.
Vänliga hälsningar
H & M Hennes & Mauritz Sverige AB” 

Okej. Varför är då detta så fullkomligt idiotiskt? I’ll break it down for ya’. 

1. ”Våra produkter i butik speglar de senaste trenderna och vad som efterfrågas av våra kunder”. Detta är ju en uppenbar lögn. Gör en enkel googling på nätet på ”HM bib” eller liknande, så kommer bara klagomål på BiB upp. Jag hittar inte många träffar som berömmer kläderna, så då verkar det ju rätt konstigt om de efterfrågas av kunderna. Men jag gissar här att HM menar att ”våra (smala) produkter i butik speglar de senaste trenderna (för smala) och vad som efterfrågas av våra (smala) kunder. (Tjockisarna skiter vi i)”. Det är egentligen ganska ologiskt, för alla företag borde ju vara väldigt intresserade av att tjäna pengar, oavsett om de kommer från smala eller tjocka, men alla vi som handlar stora kläder vet ju att denna anti-logik förekommer i de flesta affärer. 

2. ”Vi uppskattar när våra kunder hör av sig till oss, på så sätt kan vi bli bättre”. Om ni verkligen uppskattade våra synpunkter och försökte bli bättre, så skulle ni väl ändå inte svara ”Vi beklagar att det du önskar inte finns i butik för tillfället” på frågan, som uppenbarligen handlar mer om er syn på storlekar än om att kunden inte hittade just den blusen hon sökte. 

3. ”Vi tar med oss dina åsikter inför planeringen av kommande kollektioner”. Tror jag inte ett ögonblick på, eftersom denna kritik funnits ganska länge mot HM och ännu har inget hänt i de stora kollektionerna. Ännu en lögn. 

4. Och varför svarar  man inte på den enkla frågan varför exakt samma blus fanns i BiB men i andra färger? Varför undviker de frågan om gästdesigners, om placeringen av kläderna och om att storleksdistributionen i befolkningen inte avspeglas i storleksdistributionen på deras kläder? 

Jag blir verkligen inte klok på HM.

Annonser
Det här inlägget postades i Fultoppen och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s