Kawaii? Hai! Och mer om Japan…

Om man ska utse världens coolaste land, eller kanske det coolaste resmålet, så måste ju Japan hamna om inte först så väldigt långt upp på listan. Kulturen är så himla långt från vår egen. Det är otroligt fascinerande med kawaii-kulturen, att vuxna kvinnor vill gå omkring klädda i übersöta dockklänningar med en lollipop i handen. Visst kan jag gilla små söta Hello Kitty-grejer och rosa fluff, men isåfall på pennfodral eller tofflor – inte på kläderna jag har på jobbet! Som sagt, fascinerande…

Alla vill vara kawaii. ”Även kreddkändisar som Karl Lagerfeld har den legendariska leksaksbutiken i Harajuku som shoppingmål vid varje Tokyobesök. Miffy, Kitty, Rilakkuma, fashionabla Blythe och de andra har sitt naturliga huvudkvarter i detta femvåningstempel som svär vid kärleken till allt som bringar cute and happy times!”

Trendspaning i Tokyo. ”Secondhand är stort i Tokyo, särskilt kända märken som Lacoste, Adidas och liknande. I en butik som har jeansklänningar från 70-talet hittar jag en nyckelring med Lilla Anna (ni vet, hon som var med Långa Farbrorn i Inger och Lasse Sandbergs böcker).”

Tokyo är unga asiaters modemecka. ”Till skillnad från den västerländska modeindustrin, som med järnhand styrs av etablerade modehus och vedertagna modemagasin, är designen här helt bestämd av vad unga Tokyo-tjejer vill ha på sig och vad de anser vara kawaii – det vill säga någonting som inte bara är sött, utan coolt, häftigt och inne gånger tusen.”

Annonser
Det här inlägget postades i Trendspaning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s