Cosmopolitans trendrapport 2010

Tidningen Cosmo vill också gärna vara med och kommentera årets kommande mode i deras ”trendrapport”. Här sammanfattar jag deras trender och kommenterar vad jag tror och tycker.

1. ”Det stora blå”. Ja, jag har påpekat vid tillfälle att blått kommer att bli det nya lila. Tror olika blåa nyanser kommer att komma stort både inom mode och inredning. Det har börjat så smått, men kommer nog bara att fortsätta.

Blå tröja, ellos, 349 kr.

2. ”Lantlolla”. Under denna rubrik placerar de bl.a. den romantiska och blommiga sommarklänningen, och då kan jag inte annat än att hålla med. Denimskjortan verkar komma ännu starkare än tidigare, men volangkjolen är väl ändå på väg ut?

printed+one+shoulder+dress

 Very, 45£.

3. ”Som ett smycke”. Ja med utropstecken! Paljetterna är nästan aggressivt strödda över allehanda plagg nuförtiden, och det kommer (förhoppningsvis) få sin kulmen i vår. Silver, guld och andra metaller hör också hemma här.

ZJ jacka från Zizzi, finns på tex ellos för 699 kr.

4. ”Streetsportstilen”. Njaej, den tror jag inte vi riktigt är mogna för än. Nog för att den syns på catwalken, men vi kan nog andas lugnt nån säsong till innan svettiga sportbehåar och nätbrynjor landar i våra butiker. I och för sig, vad väntade jag mig – med 80-tals modet som är tillbaka.

Björn Borg ringde, han vill ha tillbaka sitt pannband. Hermes, våren 2010.

5. ”Armygirlstilen”. Det snackas mycket om den, men var är den egentligen? Ser den varken i butiker (i Sverige) eller på människor, så jag undrar jag om det kommer att bli så stort. PS. Alla militärjackor på Dorothy Perkins är nedsatta. DS.

Black stud trophy jacket

Jacka från Dorothy Perkins.

6. ”Lolita”. Well, det beror väl på hur man definierar det. Babydollklänningarna tror jag inte vi ser så mycket av, men kanske söta små blusar och plisserade kjolar. På catwalken ses också en del kläder med hål lite här och där (magen framförallt) men det tror jag är en av dessa trender som aldrig når utanför catwalken för att människor helt enkelt inte vill bära det.

Klänning Buffalo från Kurviga, 349 kr, upp till 46/48.

7. ”Lingeriestilen”. What?! Men jösses, det är väl inte 2001 igen med Lady Marmalade modet med korsetter och behåar utanpå kläderna? Nej, det här tror jag definitivt inte på – särskilt inte eftersom modet går mot mer sofistikerade, välskräddade, 20-40 tals inspirerade plagg. Gå inte på detta! Keep your bra’s hidden, girls!

– Ååååh, jag skulle aldrig ha litat på de där modenissarna på Glamour

8. ”Trailer trash”. Nämen vet ni vad, säger tanten nu. Möjligtvis ”ghetto fab”, det kan jag köpa, om man går in och tittar på Baby phat’s kollektion. Men truckerkepsen is long gone before daylight.

Heart Cat Cropped Sleeveless Hoodie

Baby Phat, 59$.

9. ”Mjuk minimalism”. Här tror jag de har hittat rätt. Inom denna vill jag då gruppera ton-i-ton modet, naturfärger, mjuka lager på lager, och skinn. Frågan är om jag gillar det?

Catwalken från Celine och Chloe. Bildkälla.

10. ”Paradise hotel”. Om det finns något som är mer passé än vulgo-stilen #7 så lär det väl ändå vara Paradise hotel. ”Du vet att du vill kolla” som de viskar i reklamen – nej tack, är inte ett dugg intresserad av att kolla på Sveriges mänskliga sopor sätta på varann under solen, och jag är precis lika noll-intresserad av sätta på mig plagg som kan associeras till det samma.

Bevärdigar jag inte med en bild.

Det här inlägget postades i Åsiktsmaskinen, Trendspaning och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Cosmopolitans trendrapport 2010

  1. Tia skriver:

    Streetsport-koftan(?)! Jag gillar den skarpt. Fast utan Borgs huvudattiraljer (men tennisracket kan jag tänka mig kånka runt på.. o_O )

    • sarixa skriver:

      Hm, streetsport-kofta? Kan du ge ett exempel? Ja, okej, jag tycker också att det är rätt snyggt med lite 70-80 sportretro, men de kläder jag har sett hittills som ska representera modet nu har jag inte varit imponerad av. Synd att man inte kan posta bilder i kommentarerna, jag hade några avskräckande exempel på lut… men det mode jag inte gillar är det där sportbehån ska synas, helst gråmelerad, med en brun kofta med ”sportiga ränder” i dålig passform till. För att inte tala om dykardräktens intåg… Här finns exempel.

Kommentera

