Skande siar om modet 2010

Karolina Skande, DN’s modejournalist, berättar här vad hon tror om modet 2010. Jag håller inte riktigt med.

”Förhoppningsvis har vi fått nog av den rockchica stilen (inspirerad av Balmain) med trasiga jeans, nitar, läder och paljettfodral, det lämnar vi i 2009.”

Nja, det beror väl på hur man ser det. Jag tror dessa trender kommer att hänga sig kvar ytterligare ett par säsonger – särskilt om man tittar på vad som finns i butik nu och på kommande sommarkollektioner. Läderplaggen dyker ju upp precis överallt, nitar har jag sett en hel del av, och paljetter verkar pryda en hel del av vårens plagg – från koftor till shorts och klänningar. Och inte bara i tjockisrutan! Trasiga jeansen däremot har nog kanske sett sin sista dag.

Det jag håller med om är de nya trenderna – elegant och välskräddat, mjuka lager-på-lager siluetter, och jordnära för att inte säga beiga färger. Samt detta statement:

”Att prata om ‘it-plagg’ har börjat kännas ganska meningslös i den ombytliga värld som vi lever i just nu. Mode kommer framförallt, i alla fall om jag får bestämma, att handla om estetiska uttryck, hantverk och skönhet framför kortsiktig trendkonsumtion, säger Karolina Skande.”

Fast jag tror även det ligger några år i framtiden.

Det här inlägget postades i Trendspaning och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Skande siar om modet 2010

  1. sarixa skriver:

    Jeansen var för stora, stövlarna för små… så kan det gå! Leggingsen satt som en smäck, tack o lov.

Kommentera

