Hårmode 2010, den eviga retrotrenden och en förlorad generation?

Jag tycker Jean-Pierre är en helskön snubbe! I DN idag siar han lite om framtida hårtrender, och jag måste säga att jag håller helt med. Jag dras starkt till det välpolerade retromodet, likaså rufsiga coola lockar. Rufsiga lockar gillar jag av ren princip, för det är så jag ser ut när jag vaknar… 🙂 För att inte tala om håraccessoarerna som jag formligen älskar, särskilt dessa ”fascinators”, men även diadem och spännen. Rosetter! Loooove ‘em!

Jag vet inte, men jag tror att vi i den här generationen (80-talister främst) lockas oerhört mycket av svunna tider. Det känns som att retro har varit rätt under största delen av tiden jag har funnits här på jorden.  Jag tycker det är klockrent när man möter en cool 50-tals chick med Jackie K-klänning, fet eyeliner och en rejält hög svinrygg. Det känns inte bara snyggt, utan rentav… nytt och fräscht! Jag förstår motsägelsen i det hela, men jag tycker ändå att det känns nytt på något sätt. Jag har alltid gillat 50-/60-talsmodet, 80-talet har sakta vunnit mitt hjärta igen, och nu börjar 20-/30-/40-talet krypa under skinnet på mig.

Undrar varför vi har en sådan längtan efter det förgångna? Kan det vara att vi känner oss lite identitetslösa? Rotlösa? Färglösa? Säga vad man vill om både 90-talet och 00-talet, någon stark karaktär hade de definitivt inte. När jag tänker på 90-talet ser jag Kurt Cobain framför mig, grunge, new age, och den ”naturliga” trenden. När jag tänker på 00-talet: Ja, jag har nog inte fått tillräcklig distans till det, för jag kan inte komma på någonting.

Vad säger ni? Vad tänker ni på när det gäller 00-talet?

Det här inlägget postades i Åsiktsmaskinen och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

