Hur svårt ska det vara att göra snygga kläder i stora storlekar?

Egentligen förstår jag inte problemet. Många är överviktiga i Sverige, många vill ha snygga kläder men har ingenstans att köpa dem. Det här går att översätta enligt den lilla formeln: Dåligt utbud x stor efterfrågan = enorm affärsmöjlighet! Om jag inte nu doktorerade (där jag skrivit på ett avtal där jag lovar att inte ta andra jobb samtidigt) så skulle jag definitivit nappa på den idén. Tex märket Zizzi – som gör superfina kläder – söker hela tiden efter franschisingpartners, jag skulle på en gång öppna en affär i Uppsala om jag bara kunde. Betänk också att Zizzi bara har butiker i små städer, inte en enda i någon av våra större städer Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Linköping.

En annan sak som retar upp mig med jämna mellanrum är bristen på sjyssta modetips i tidskrifter. Jag gillar tex Amelia, har väl läst Cosmo och Vecko-Revyn en gång i tiden, men när jag står i butiken och ska välja en tidning blir det i stort sett alltid en inredningstidning. Varför ska jag betala för en Amelia när jag inte har nytta av den tredjedel av tidningen som innehåller modereportagen? Det är himla synd, för jag har många gånger stått och funderat på en Amelia eller liknande med den lockande rubriken ”Ny höstgarderob” eller ”500 vårfynd”, men lagt tillbaka den och satsat på Allt-i-hemmet istället.

Nån som känner igen sig?

Ja, ja, jag fattar ju att det kanske kan bli svårt att göra ett modemagasin med enbart mode för plussare, men kan de inte åtminstone alltid ha några alternativ? Jag menar, om man har ett uppslag med ”nya vårtrenderna” och visar kanske en bild från catwalken och sedan en outfit från ”vanliga” butiker, kan man då inte lägga till en outfit i plus size? Jag tycker det borde vara en självklarhet faktiskt.

Tur att det finns internetbloggar så man kan få en liten dos av mode i ens egen storlek!

Det här inlägget postades i Åsiktsmaskinen och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

